آشنایی با "محمد روهنده "


آشنایی با "محمد روهنده "

سلام ... امروز یک مصاحبه کامل از سایت هرمزگانی امنوشتن که توسط دوست عزیزم ، امید گفته بودن ......



خدمت یکی از بهترینهای موسیقی هرمزگان آمده ا یم . محمد روهنده ،  بدون شک  او و ناصر عبداللهی تحول عظیمی در موسیقی پاپ بندرعباسی پدید آوردند . محمد روهنده - کسی که به عنوان اولین خواننده پاپ بندرعباسی در اروپا اجرا داشته است ...

همکار گرامیمان ، امید این مصاحبه را در دبی با ایشان انجام داده است ...


سلام عرض می کنم خدمت تک تک بندر عباسیها و هرمزگانیهای عزیز و دوستان در سایت هرمزگانی دات نت که وقتشان را به ما دادند که ما هم در خدمتشان باشیم .

محمد روهنده هستم متولد آذر ماه 1349 ، متاهل و دارای 2 دختر به اسامی مارال که 9 ساله و کلاس سوم دبستان است و مارینا که دو سال و نیم دارد .

از سال 1366 فعالیت موسیقی ام را آغاز کرده ام ، علاقه بسیار زیادی به موسیقی داشتم در حالیکه هیچکدام از اعضای خانواده یا بستگانم در این زمینه فعالیتی نداشته اند . البته روانشاد محمد رستمی به عنوان اولین استادم تاثیر به سزایی در پیشرفت من در موسیقی داشت . ایشان اعتقاد داشتند که صدای خوبی دارم .

 درزمینه نوازندگی شاید نوازنده خوبی نباشم اما با سازهای کوبه ای مثل تومبا و دهل و کسروپیپه کارکرده ام .

اولین بار که در یک جشن کوچک اجرا داشتم خیلی خجالت می کشیدم اما مرحوم محمد رستمی مرا در موقعیتی قرار داده بودند که حتما باید می خواندم .

وقتی ما از موسیقی محلی بندری صحبت میکنیم منظورمان موسیقی بندرعباسی است خیلی از اجراها را مردم به اسم بندری می شناسند اما اسمی از بندرعباس نبرده اند. در بندرعباس خواننده های بسیار خوبی هستند که باید قدرشان را بدانیم خیلی از ترانه های بندرعباسی و هرمزگانی سر از آمریکا و لس انجلس در آورده اند اما اسمی از هیچ ترانه سرا و یا خواننده بندرعباسی و هرمزگانی نیست و می گویند ترانه بندری ، سوال من این است چرا باید اینگونه باشد ؟

ترانه بیقرار که به لس انجلس رفته است از نورالله اشکو می باشد که این ترانه را مستقیما از ایشان گرفته ام .


کارهای محلی همه خواننده ها و نوازندگان هرمزگان را می پسندم اما پیشکسوت همه ما آقای علی حبیب زاده بوده اند ، گروه کارلوس هم کارهای بسیار قوی داشته است . اگر هم کمی در کارهایم موفق بوده ام شاید یکی از دلایلش این بوده که من به کار همه گروههای موسیقی هرمزگان گوش داده ام . در بین خواننده های قدیمی بندرعباس کارهای آقای علی حبیب زاده ، حسین وفادار و ارسلان عطایی و خدا بیامرز حسن کریمی و آتون را می پسندم .

با شاعران و ترانه سراهایی مثل میرعلی امیری پور ، علیرضا نیکوکام ، نورالله اشکو و صطفی خاکی بیشتر از سایرین کار کرده ام .

 اول اینکه ناصر عبداللهی همشهری من است ، هر دو هم سن هستیم ، صدای ناصر را خیلی دوست دارم ، با اینکه تهران زندگی می کند اما اصالت خود را فراموش نکرده است . در هر آلبوم یکی دو کار بندر عباسی هم ارائه داده است . شاید جالب باشد که بدانید در جشن ازدواج ناصر عبداللهی من به همراه مرحوم محمد رستمی اجرای موسیقی داشته ایم . به هر حال هر کدام از ما مسیری را انتخاب کرده ایم ، ناصر به تهران رفت و واقعا موفق شد و من هم که بین بندر عباس و دبی کارهای موسیقی ام را انجام می دهم .

 یکی از موفق ترین کارهایم ترانه بیقرار بوده است .

از اینکه یک خواننده هستم بسیار راضی ام زیرا علاقه زیادی دارم زیرا هم باعث شادی خودم می شود و هم شادی را به دلهای مردم می آورم .

 مرشد میر رستمی ، سینا شاه مرادی و قادر ابراهیمی ( قادر کنگی ) از دوستان بسیار نزدیک من هستند که با یکدیگر رفت و آمد داریم .

 بچه محله سید کامل بندرعباس هستم ، خیلی از نوازنده ها و خواننده های بندرعباسی بچه های محله های سید کامل و مسجد بلال هستند .

در دبی خواننده بندرعباسی نداریم ، قبلا مرشد میررستمی ، قادر ابراهیمی ( قادر کنگی ) و عبدالله جوذری دبی بودند که اکنون ساکن بندرعباس هستند اما از خواننده های هرمزگانی موجود در دبی ، احمد مغویی که اهل مغو از توابع بندر لنگه هستند و خواننده  بندر لنگه ای دیگر،  پیوند اسمنی که از دوستان بسیار نزدیک من است کارهایشان را بیشتر می پسندم .

نوازنده های عود بسیار خوبی در بندرعباس هستند به غیر از مرشد میررستمی که از دوستان من هستند ، حسین بشیر ، حسین وفادار که البته در دبی هستند ، عبدل پورکرم از بندر خمیر نوازنده های خوبی اند که من می شناسم .

دوست دارم عزیزانی که ترانه های مرا گوش می دهند عیب و ایرادهایی را که در کارم می بینند را صراحتا گوشزد کنند که موفقیتهای من در گرو راهنمایی این عزیزان است .

با تشکر از آقای "محمد روهنده" و همکار عزیز "گنو"


منبع : هرمزگانی

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی کمالی چاهویی پنج‌شنبه 11 اسفند 1390 ساعت 22:20 http://minmad.blogfa.com

سلام چوک بندر حالت خشن
سایتت مرگی هسته مه خودم طرفدار علی محبوب هستم
تو گروه جهله موسی کمالی هستن ک چوک عمومن
ی سر بزن قربانت دمت گرم عزیزی

سلام ...
خیلی ممنونم از نظرت ... وبلاگتم نگاه امکه و خوب هسته ...
از طرف ما به موسی سلام برسون ... شاید یه روزی هندم و با ایشون مصاحبه امکه .. انشاءالله شما هم به ما کمک بکنی تا بتونیم ایـ مصاحبه از ایشون بگیریم ... کمکی چیزی توات بگه ... اتونیم با همدگه ، همکاری مبشت ..
بازم ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد